Συνέντευξη Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου Γιώργου Χατζημάρκου στο Ένθετο Περιοδικό της Κυριακάτικης Καθημερινής

-Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την εξέλιξη του τουρισμού στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου τη φετινή σεζόν;

 

Όλες οι ενδείξεις κατατείνουν στο ότι από πλευράς αφίξεων, το 2016 θα είναι μια πολύ καλή χρονιά, για τα νησιά μας, δεδομένης βεβαίως και της διεθνούς συγκυρίας. Τα πρόσφατα τρομοκρατικά χτυπήματα στην καρδιά της Ευρώπης, είναι πιθανό  να διαμορφώσουν ένα κλίμα εσωστρέφειας στους Ευρωπαίους και φυσικά το πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον της χώρας μας μόνο τον τουρισμό δεν ευνοεί.  Όμως, προσωπικά θα ήθελα όποτε κάνουμε αυτή την συζήτηση να έχουμε πιά ως κυρίαρχο στοιχείο και παράμετρο της όποιας προσδοκίας, επιτυχίας ή απόδοσης και τον τζίρο και όχι μόνο τον αριθμό των αφίξεων γιατί φοβάμαι οτι κινδυνεύουμε να μετατραπούμε σε ‘τροχονόμους’ που μετρούν διερχόμενους, όταν η πραγματική εικόνα του τουρισμού προκύπτει μόνο από τον τζίρο σε συνάρτηση με τον αριθμό διανυκτερεύσεων. Από αυτή την οπτική, δεν πιστεύω οτι δικαιολογούνται   θριαμβολογίες. Ας ελπίσουμε η χώρα μας να μην γίνει ξανά, στην έναρξη και της φετινής τουριστικής περιόδου, το επίκεντρο της αγωνίας, της αβεβαιότητας και των αρνητικών ειδήσεων.

 

-Οι προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές επηρεάζουν και αν ναι πως τους νησιωτικούς προορισμούς στο Νότιο Αιγαίο;

 

Ασφαλώς  και επηρεάζουν. Όχι μόνο τα νησιά που δέχονται τις μεταναστευτικές ροές, αλλά το σύνολο της χώρας. Όταν ο Ευρωπαίος πολίτης βομβαρδίζεται κάθε μέρα από εικόνες όπως αυτές που κυριαρχούν εδώ και ένα χρόνο στα διεθνή τηλεοπτικά δίκτυα, δεν ξεχωρίζει νησιά. Βλέπει Ελλάδα. Χρειάζεται τιτάνια και πολύ σοβαρή  προσπάθεια για να αποσοβηθούν οι επιπτώσεις της προσφυγικής και μεταναστευτικής κρίσης στον ελληνικό τουρισμό.

Εμείς, στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου διαγνώσαμε πολύ έγκαιρα τον κίνδυνο και αντιδράσαμε άμεσα μέσα από ένα ολοκληρωμένο πλέγμα δράσεων προώθησης του τουρισμού των νησιά μας στις αγορές του εξωτερικού, με εξειδικευμένα προγράμματα στήριξης των νησιών που επλήγησαν ιδιαίτερα, όπως για παράδειγμα η Κως και η Λέρος. Ομως, το σημαντικότερο στοιχείο του σχεδίου που η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου εκπόνησε και εφαρμόζει για τον σκοπό αυτό είναι η ίδια η ψύχραιμη δική μας στάση.

 

-Ποιες δράσεις έχει δρομολογήσει για τη φετινή σεζόν η Περιφέρεια για την ενίσχυση του τουρισμού στα νησιά;

 

Θέσαμε σε προτεραιότητα την κάλυψη του στρατηγικού κενού της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Ποτέ πριν η περιοχή αυτή, παρότι αντιστοιχεί στο 40% του συνολικού τουριστικού ΑΕΠ της χώρας, παρότι διαθέτει τα ισχυρότερα τουριστικά brands, δεν είχε ένα πλάνο που να αποτυπώνει ποια είναι, ποιες είναι οι δυνατότητες και οι προοπτικές της και που θέλει να φτάσει. Καλύψαμε αυτό το κενό με  το τριετές Στρατηγικό Σχέδιο Ανάπτυξης Τουρισμού, που εκπονήσαμε σε συνεργασία με τον ΣΕΤΕ και την Marketing Greece. Για πρώτη φορά τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου έχουν στην διάθεσή τους  ένα ειδικά σχεδιασμένο και ολοκληρωμένο πλέγμα δράσεων που απευθύνεται σε στοχευμένες αγορές, για να δουλέψουν πάνω σ’ αυτό.

Ένα σχέδιο που σέβεται τον χαρακτήρα του κάθε νησιού και το βοηθά να αναδείξει την δική του μοναδική ταυτότητα.

 

Η νέα, πλήρως ανανεωμένη, απόλυτα φρέσκια και μοντέρνα εικόνα του Νοτίου Αιγαίου,  που ήρθε να δώσει χρώμα και αναγνωρίσιμη ταυτότητα και στο Στρατηγικό μας Σχέδιο,  παρουσιάστηκε τον περασμένο Νοέμβριο στην WTM του Λονδίνου και από τότε έχουμε διανύσει μια εντυπωσιακή πορεία σε όλες τις μεγάλες διεθνείς τουριστικές  εκθέσεις, όπως του Βερολίνου και της Μόσχας, με πολλές διακρίσεις, βραβεία και απήχηση. Μεταφέρουμε μεγάλο βάρος στην διαδικτυακή μας παρουσία, τις δημοσιογραφικές αποστολές στα νησιά μας, τις joint marketing ενέργειες με κρίσιμους παίκτες της αγοράς και την προσέλκυση πτήσεων.

 

Σε επίπεδο υποδομών, σχεδιάζουμε και υλοποιούμε, για πρώτη φορά στον ελληνικό χώρο, ένα δίκτυο 26 υδατοδρομίων στα νησιά των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου, που είναι βέβαιο ότι θα βάλει ακόμη περισσότερα νησιά στον τουριστικό χάρτη της χώρας. Ένα πραγματικά δύσκολο  και φιλόδοξο – για την ελληνική πραγματικότητα – εγχείρημα, πάνω στο οποίο δουλεύουμε εντατικά.

 

Τίποτα από όλα αυτά όμως δεν θα έχει το αποτέλεσμα που θέλουμε, αν το κλίμα για την Ελλάδα παραμείνει αρνητικό. Προσωπικά, αξιοποίησα κάθε ευκαιρία και κάθε δυνατότητα που είχα στα ταξίδια μου στο εξωτερικό, με το πιο πρόσφατο στις ΗΠΑ, για να στηρίξω την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό, για να μεταφέρω αυτό που πραγματικά είναι η Ελλάδα και τα νησιά μας, παρά τις δυσκολίες και τα προβλήματα χρόνων. Μια χώρα απόλυτα ασφαλής, που διαθέτει  τα ωραιότερα νησιά του κόσμου. Αυτή την Ελλάδα οφείλουμε να την στηρίξουμε. Έχουμε ανάγκη τις καλές ειδήσεις, μετά από τόσα χρόνια που πρωταγωνιστούμε στην αρνητική δημοσιότητα.

 

-Υπάρχει ενδιαφέρον από ξένους ή εγχώριους επιχειρηματικούς Ομίλους για τουριστικές επενδύσεις;

-Ποια προβλήματα αντιμετωπίζουν οι επενδυτές για την υλοποίηση των επιχειρηματικών τους σχεδίων;

 

Κοινή απάντηση και για τις δύο ερωτήσεις

 

Ασφαλώς και υπάρχει! Τεράστιο ενδιαφέρον. Το πρόσφατο ταξίδι μου σε Ουάσιγκτον και Νέα Υόρκη το επιβεβαίωσαν. Ωστόσο, αυτό το ενδιαφέρον δεν εκφράζεται και δεν πρόκειται να εκφραστεί όσο η Ελλάδα συνεχίζει να στέλνει αρνητικά μηνύματα, όσο το επενδυτικό περιβάλλον παραμένει μη φιλικό και κυρίως ασταθές. Οι επενδύσεις απαιτούν οικονομική, πολιτική και κοινωνική σταθερότητα, εργασιακή ειρήνη, συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο που δεν θα αλλάξει κάθε… μήνα και τον ελάχιστο σεβασμό στον επενδυτή !

Όσο δεν υπάρχουν αυτές οι προϋποθέσεις, επενδύσεις στην Ελλάδα δεν πρόκειται να υπάρξουν.

 

-Ποιες πρωτοβουλίες πιστεύετε ότι θα πρέπει να αναληφθούν από τα αρμόδια κυβερνητικά όργανα για την ενίσχυση της τουριστικής δραστηριότητας;

 

Όταν ο τουρισμός βάλλεται ανηλεώς τα τελευταία χρόνια, θύμα της φορολογικής εμμονής, η πιό χρήσιμη πρωτοβουλία που μπορεί να αναλάβει η κυβέρνηση, είναι να αφήσει απερίσπαστο τον κλάδο να δουλέψει. Στον τομέα του τουρισμού, βιώνουμε, δυστυχώς, το τέλος της λογικής. Η πρόσφατη συζήτηση περί της επιβολής ειδικού τέλους διανυκτέρευσης, είναι μια ακόμη πράξη στο θέατρο του παραλόγου. Προηγήθηκε η αύξηση του ΦΠΑ στην εστίαση, η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών στα τουριστικά νησιά του Αιγαίου. Μια απόφαση που και το ίδιο το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής είπε πόσο άστοχη ήταν, σε σχέση με το ισχυρό πλήγμα που κατάφερε στην ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού. Ποια λογική μπορεί να ερμηνεύσει την αυτοκαταστροφική μανία με την οποία βάλλεται ο μοναδικός κλάδος που στηρίζει όλους τους υπόλοιπους; ΑΕΠ, ασφαλιστικά Ταμεία, απασχόληση, όλα στηρίζονται στον τουρισμό. Αν στο γενικότερο χάος της ελληνικής οικονομίας έχει μείνει κάτι όρθιο, παλεύουν να το κατεδαφίσουν κι αυτό. Εν τέλει, αν δεν μπορούν να αντιληφθούν την σημασία του τουρισμού για την Ελλάδα, αν δεν μπορούν να τον στηρίξουν, τουλάχιστον ας τον αφήσουν ήσυχο. Είναι το καλύτερο που μπορούν να κάνουν.

Κοινοποιήστε: